Zoetstoffen: schadelijk of niet?
26 september 2022 
in Fuel

Zoetstoffen: schadelijk of niet?


Kunstmatige zoetstoffen zijn er in verschillende vormen en worden vaak gebruikt om dezelfde smaak aan dranken te geven zonder de suikers en calorieën. Het zijn niet-natuurlijke vervangers voor suiker op een chemische basis om de smaak van producten te verrijken. Deze zoetstoffen bevatten weinig tot geen calorieën en zijn daarom populair bij het afvallen of een gezonde eetpatroon. Maar zijn ze wel zo gezond?

Een belangrijk kenmerk van kunstmatige zoetstoffen is dat ze zorgen voor een toename van je trek doordat ze de (natuurlijke) suikers in producten vervangen. Dus in plaats van je een voldaan gevoel te geven zorgt het juist voor een extra verlangen naar ongezonde producten. De calorieën die je vermijdt door de suikers te schrappen worden vervangen door een verhoogde eetlust.

In de afgelopen jaren zijn er talloze onderzoeken gedaan naar de effecten van kunstmatige zoetstoffen op de gezondheid. Op langere termijn zijn er nog geen negatieve effecten bevestigd, zoals bijvoorbeeld kanker of hart- en vaatziekten. Wel is aangetoond dat kunstmatige zoetstoffen kunnen leiden tot een opgeblazen gevoel, hoofdpijn en buikpijn.

Stevia is een van de meest populaire zoetstoffen, waarvan wordt beweerd dat dit een caloriearm en veilig alternatief is voor suiker. Het heeft geen verhogend effect op je bloeddruk en kan deze zelfs helpen verlagen. Daarnaast stimuleert het om de insulinespiegels onder controle te houden. Een negatief effect van Stevia is echter dat het kan leiden tot een opgeblazen gevoel en maagklachten.

Xylitol wordt geclassificeerd als suikeralcohol vanwege de chemische structuur. Deze lijkt namelijk zowel op die van suiker als die van alcohol. Xylitol helpt om gaatjes te voorkomen en verbetert de dikte van je botten, en wordt daarom vaak aan kauwgom toegevoegd.

Erythritol is een caloriearme zoetstof die voorkomt in fruit en groente. Deze stof wordt eenvoudig opgenomen door het lichaam en regelt de suikerspiegel zonder de bloeddruk te verstoren. Minpuntje van Erythritol is dat het moeilijk te verteren is.

Naast kunstmatige zoetstoffen zijn er ook producten die natuurlijke suikervervangers bevatten, zoals honing, stroop en kokosbloesemsuiker. Deze stoffen worden uit natuurlijke voedingsmiddelen, zoals groente en fruit, gehaald.  Je kunt natuurlijke zoetstoffen herkennen aan de naam, welke vaak vermeldt van welk product het is gemaakt.  Natuurlijke zoetstoffen verschillen onderling in de verhouding glucose en fructose, de voedingswaarde en de glycemische index. Dit bepaalt uiteindelijk hoe gezond de suikervervanger is, want natuurlijk betekent niet automatisch gezond.

Reactie plaatsen