Moet je wel of geen eiwitshake nemen?
08 november 2021 
in Fuel

Moet je wel of geen eiwitshake nemen?

Jouw sportschool buddies zweren bij een heerlijke eiwitshake na jullie workout. Maar is dit ook voor jou een goed idee? En welke shake moet je dan kiezen, en wanneer neem je die dan? Er is heel wat te vinden over de voor- en nadelen van eiwitshakes en er zijn veel varianten te verkrijgen. Wij leggen je uit wanneer een eiwitshake een toegevoegde waarde heeft op jouw voedingspatroon.

De rol van eiwitten

Eiwitten zijn, naast vetten en koolhydraten, de belangrijkste voedingsstoffen voor je lichaam. Ze leveren calorieën en aminozuren, de bouwstoffen voor eiwit in je lichaamscellen. Daarnaast zijn eiwitten belangrijk voor de spijsvertering, het transport van stofjes in het bloed en weefsel, en een onderdeel van afweerstoffen en hormonen. Sommige aminozuren worden door het lichaam zelf aangemaakt, anderen moet je lichaam uit voeding halen. De aminozuren die je lichaam niet zelf aan kan maken zijn essentiële aminozuren.

Eiwitbronnen

Een gezond voedingspatroon bevat voldoende eiwitten. Dierlijke eiwitten (de essentiële aminozuren) haalt je lichaam voornamelijk uit vlees, eieren en melkproducten. Er zijn ook plantaardige eiwitbronnen zoals brood, rijst, pasta, bonen en noten. Wanneer je gaat trainen heb je meer eiwitten nodig dan iemand die niet sport. Deze extra eiwitten vergeten we nog wel eens toe te voegen aan ons voedingspatroon. Daarnaast eten we steeds minder vlees en melkproducten en worden plantaardige bronnen belangrijker. In deze gevallen kan een eiwitshake een goede toevoeging zijn op je voedingspatroon.

Bronnen van eiwitten

Wanneer neem je een eiwitshake?

Een eiwitshake is perfect om snel en gebalanceerd je eiwitbehoefte aan te vullen na een workout. Zo hoef je niet na te denken of je voedingspatroon voldoende eiwitten bevat. Om je spieren optimaal te laten herstellen na een training wordt geadviseerd om 20-30 gram eiwitten te nemen binnen 20 minuten na je workout. Een eiwitshake is dan een goede optie en tevens een lekkere beloning voor het harde werken tijdens je training.

Waar je op moet letten

Let bij je keuze voor een eiwitshake goed op de ingrediënten. Veel fabrikanten maken de verpakkingen van eiwitpoeders en eiwitshakes erg aantrekkelijk, maar gebruiken veel onnodige en ongezonde toevoegingen (zoals suikers). Daarnaast is het slim om te controleren hoeveel gram eiwit er daadwerkelijk in jouw portie zit. Dit is soms lastig als je zelf eiwitpoeder gaat mixen met water of (plantaardige) melk. Vergeet dan niet om ook de eiwitten en calorieën mee te reken uit deze toevoegingen. Er zijn tegenwoordig ook kant en klare eiwitshake die je na je workout mee kunt nemen voor onderweg. Handig als je direct door gaat naar je werk!

Reactie plaatsen