Koffie: goed of slecht?
05 september 2022 
in Fuel

Koffie: goed of slecht?


Een belangrijke vraag voor alle koffieliefhebbers: “Past koffie in een gezond voedingspatroon?” Koffie is een van de populairste dranken in Nederland en wordt met name in de ochtend gebruikt om wakker te worden of gedurende de dag om focus te houden op belangrijke taken. Toch komt koffie steeds meer in opspraak door de negatieve effecten die het kan hebben op onze gezondheid. Dit is wat je moet weten over koffie zodat je zelf een keuze kunt maken over de mogelijke voor- of nadelen voor jouw voedingspatroon.

Koffie helpt, net als cafeïne, om je humeur te verbeteren en heeft een positieve invloed op fysieke prestaties door het adrenalineniveau in het lichaam te verhogen. Dit maakt het een goede pre-workout drank. Daarnaast stimuleert cafeïne de verbranding van vet. Tevens tonen onderzoeken aan dat cafeïne de functies van het hart kan verbeteren, de lever beschermt en helpt bij het voorkomen van Alzheimer, onder andere door de antioxiderende eigenschappen. Een belangrijke opmerking hierbij is dat de voordelen alleen worden toegekend bij een matig gebruik van koffie.

Het spreekt voor zich maar teveel koffie kan juist nadelige effecten hebben op je gezondheid. Een hoge dosis aan cafeïne verhoogt de hartslag (en daarmee ook de bloeddruk) en kan slapeloosheid, angst en rusteloosheid veroorzaken. Cafeïne versterkt het verlangen naar suikers wat weer kan leiden tot gewichtstoename. Tijdens een zwangerschap wordt het drinken van koffie en cafeïne afgeraden omdat dit de gezondheid van de moeder en foetus negatief kan beïnvloeden en de kans op een miskraam vergoot.

Koffie werkt verslavend, hoe meer koffie je drinkt, hoe meer je nodig hebt om een goed gevoel te krijgen. Om de positieve effecten van koffie te ervaren is het belangrijk om je inname te beperken. Het advies is om niet meer dan 3 tot 4 koppen koffie (400mg cafeïne) per dag te drinken. Zo voorkom je verslaving en de negatieve effecten van cafeïne.

Reactie plaatsen