Eenvoudige eetwissels voor een gezonder voedingspatroon
02 mei 2022 
in Fuel

Eenvoudige eetwissels voor een gezonder voedingspatroon

Als het gaat om het volhouden van een gezond voedingspatroon, wil je liever niet al je favoriete gerechten of snacks niet vermijden of schrappen van het menu. De kans op eetbuien of een terugval wordt groter door allerlei restricties en verboden voedingsmiddelen. Door simpelweg een aantal producten te vervangen door gezondere opties kun je al belangrijke stappen zetten naar een gezond voedingspatroon, zonder concessies. Kies eens een van onderstaande opties om snel resultaat te behalen:

  • Gebruik eens mosterd in plaats van sauzen zoals mayonaise, ketchup of barbecuesaus. Hier heb je minder van nodig voor de smaak en bevat dus minder calorieën;
  • Kies Griekse yoghurt in plaats van bewerkte yoghurt met een smaakje en voeg wat vers fruit toe voor de smaak;
  • Vervang kaas of zoet beleg op je brood door kipfilet, kalkoenfilet of rosbief, te versieren met komkommer voor wat meer bite;
  • Kook met olijfolie of kokosolie in plaats van andere calorierijke oliën, of gebruik een spray om nog beter te kunnen doseren;
  • Kies voor volkoren pasta in plaats van normale pasta. Hier heb je minder van nodig voor een vol gevoel en het bevat relatief veel vezels en vitamine B en E;
  • Maak je pasta af met een zelfgemaakte rode saus met paprika, tomaat en kruiden, in plaats van kant en klare sauzen of witte sauzen;
  • Vervang suiker in toetjes door kaneelpoeder, zo geef je het toch wat extra smaak en het ruikt ook heerlijk;
  • Vermijd de frituur en maak snacks klaar in de oven om de hoeveelheid olie te beperken en toch een krokante snack op tafel te zetten;
  • Wil je toch af en toe een hamburger? Maak deze dan zelf en kies voor een open burger op één sneetje brood, dit bevat veel minder calorieën en dezelfde smaak.

Het maken van gezonde keuzes op het gebied van voeding is extra lastig als je uit bent met vrienden of familie. Ook daar kun je echter een aantal slimme wissels maken om met een gezond eetpatroon te blijven genieten:

  1. Zoek in een restaurant naar pizza met een dunne korst, dit is niet alleen lekkerder maar ook gezonder;
  2. Vermijd brood als voorafje zodat je minder calorieën binnen krijgt en meer ruimte houdt voor je maaltijd;
  3. Sla het kaasplankje of de cappuccino aan het einde van je maaltijd over en kies voor espresso, zwarte koffie of een bakje fruit;
  4. Kies popcorn als snack voor een filmavondje in plaats van chocola, chips of nootjes;

Dit zijn een aantal eenvoudige swaps die jouw voedingspatroon effectief gezonder maken zonder te veel concessie te moeten doen. Hopelijk kun je zo blijven genieten van gezonde voeding en dichter bij je doelen komen.

Reactie plaatsen