Geloof niet in deze 5 fitness fabels
21 februari 2022 
in Improve

Geloof niet in deze 5 fitness fabels

Of je nu net begint met trainen of al jarenlang een trainingsschema volgt, het ontwikkelen van kennis op het gebied van fitness is een constant proces. Het internet staat vol met informatie en het is niet eenvoudig om de juiste kennis te vinden voor jouw doelstellingen. Om je een beter te informeren ontkrachten we 5 veel gevonden fitnessmythes. Stop dus met het verspillen van je tijd door te geloven in de volgende fabeltjes.

Mythe: je kunt plaatselijk vet verbranden

Hoewel sporten en goed eten zeker zal resulteren in een vermindering van je totale lichaamsvet, kun je niet kiezen en bepalen waar je het verliest. Veel gezochte vragen op internet zijn bijvoorbeeld: "Hoe verlies ik vet rond mijn middel?" of "Wat kan ik doen om van mijn lovehandles af te komen?".

Het antwoord is simpel: dat kan niet. Het richten op vetverlies op bepaalde plekken is een theorie die al tientallen jaren wordt rondgegooid. Er is echter nul wetenschappelijk bewijs om die claim te ondersteunen. Er is geen snelle weg naar vetverlies en het is niet mogelijk om plaatselijk vet te verliezen, tenzij je het laat wegzuigen middels liposuctie. 

Er zijn dus geen oefeningen of workouts die je lovehandles laten verdwijnen. Oefeningen kunnen bepaalde spieren wel sterker maken. Dit kan in combinatie met een goed voedingspatroon en gezinde levensstijl wel zorgen voor mooiere vormen en een betere houding. Maar plaatselijk vet verbranden is een fabeltje.

Mythe: cardio is de enige manier om vet te verbranden

Hoewel cardio kan worden gebruikt als een hulpmiddel voor vetverlies, is het waarschijnlijk niet de meest effectieve methode. Tijdens een cardio workout verbrand je weliswaar meer calorieën maar van krachttraining is op verschillende manieren aangetoond dat het effectiever is dan cardiovasculaire training voor het verbranden van vet, met name of de langere termijn. Het zorgt voo de opbouw van spierweefsel en versterkt de botte, terwijl het ook je metabolisme stimuleert. Dit gezamenlijk heeft een groter effect op jouw vetverbranding. 

Mythe: krachttraining maakt je breed

Hoewel deze mythe grotendeels betrekking heeft op de perceptie van vrouwen, zijn er ook mannen die hier bang voor zijn. Het tillen van zwaardere gewichten leidt niet noodzakelijkerwijs tot grotere spieren, vooral bij vrouwen. Het vereist ook een enorme hoeveelheid testosteron, een calorierijk dieet en de juiste genen. Krachttraining verhoogt juist je calorieverbruik dus met dezelfde hoeveelheid voeding zal je eerder vet verbranden of gewicht verliezen, in plaats van grote spieren opbouwen.

Mythe: je moet rekken voor je training

Allereerst zijn er twee manieren om te stretchen: statisch en dynamisch. Statisch stretchen (ook wel rekken) vereist een langdurig, geïsoleerd vasthouden van bepaalde spiervezels. Dit maakt de hele lichaamsstructuur los, wat je lichaamsbeweging niet ten goede komt. Dynamisch stretchen daarentegen bestaat uit korte bewegingen op matige intensiteit. Deze vorm van stretchen verwarmt de lichaamstemperatuur en bereidt het lichaam voor op activiteit.

Statisch stretchen is een slecht idee voordat je enige vorm van oefening uit gaat voeren. Je verhoogt dan juist de kans op een blessure in plaats van dit te voorkomen. 

Mythe: sit-ups zijn nodig voor een sixpacks

Natuurlijk zijn sit-ups, crunches en andere buikspieroefeningen geïsoleerde oefeningen die je core kunnen versterken. Maar een goed gedefinieerd sixpack vereist meer dan een paar buikspieroefeningen. Om echt een sixpack te creëren moet je een strikt dieet volgen, een gestructureerd trainingsschema hebben en samengestelde oefeningen opnemen die de core spieren echt versterken en opbouwen. Met enkel geïsoleerde oefeningen ga het niet redden. Zonder de juiste hoeveelheid lichaamsvet zullen de buikspieren nooit zichtbaar zijn, hoeveel crunches je ook doet!

Reactie plaatsen