Wat is de beste dag om je maaltijden voor te bereiden?
16 mei 2022 

Wat is de beste dag om je maaltijden voor te bereiden?


Met een druk schema, huishouden en ook nog willen sporten is het soms lastig om je gezonde maaltijden goed voor te bereiden. De verleiding om te kiezen voor een kant en klare of makkelijke maaltijd met veel suikers, vetten of zout ligt dan al snel op de loer. Met een efficiënte strategie om je maaltijden voor de halve of hele week te bereiden kun je dit voorkomen. Zo hoef je niet na je werk nog na te denken over wat je gaat eten en energie te verzamelen om nog in de keuken te staan.

Met een druk werkschema en een huishouden te runnen, is het voorbereiden van maaltijden een belangrijk onderdeel van jouw gezonde lifestyle. Begin je hier net mee dan is het even wennen om grote hoeveelheden te koken en hier handig in te worden. Welke producten kun je hier het beste voor kiezen? En wat maak je van te voren en wat kun je per dag snel klaarmaken? Een systematische aanpak helpt je om dit onder de knie te krijgen. Zorg in ieder geval dat je alle ingrediënten op tijd in huis hebt en dat je voldoende bakjes in verschillende formaten hebt om je gerechten in te bewaren, zowel in de koelkast als ze vriezer.

Een voor de hand liggende tip: zorg dat je een dag kiest om je maaltijden voor te bereiden. De zondag is voor de meeste een goede opties zodat je alles klaar hebt staan voor de komende (werk)week. Je hebt een dag nodig waar je voldoende tijd hebt om meerdere porties en maaltijden te bereiden. Daarnaast is de woensdag een geschikte dag om nog wat extra te bereiden zodat je het werk een beetje kunt spreiden. Zo kun je in de loop van de week nog bepalen waar je zin in hebt en zorg je dat je het einde van de week haalt met gezonde keuzes. Plan de momenten daadwerkelijk in je agenda zodat je het niet vergeet.

Zonder planning wordt het voorbereiden van je maaltijden een uitdaging. Met onderstaande tips kun je jouw gezonde lifestyle positie beïnvloeden en je maaltijden op effectief voorbereiden.

  1. Weet wat je wil gaan eten de komende week. Maak een weekmenu en een boodschappenlijstje. Zo heb je helder welke maaltijden er de komende week op tafel moeten staan en welke ingrediënten je hier voor nodig hebt. Denk daarbij ook aan de voorbereidingstijd van de verschillende producten en kies een aantal opties die wat sneller klaar zijn om het werk in de voorbereiding te beperken. Ben ook niet bang om af en toe te experimenteren met nieuwe ideeën.
  2. Zorg dat je alle benodigde ingrediënten en producten op tijd in huis hebt. Tijdens het voorbereiden wil je er niet achter komen dat je nog ingrediënten mist en op het laatste moment nog naar de winkel moeten. Doe de dag voorafgaand of de ochtend alle boodschappen op basis van je weekmenu en boodschappenlijstje.
  3. Zet alle verschillende bakjes, schaaltjes en andere conservering klaar voordat je gaat koken. Zo weet je precies welke voedingsmiddelen waar in opgeslagen en bewaard moeten worden. Maaltijden voor de eerste dagen kunnen in de koelkast, de rest kun je invriezen. Zorg in ieder geval dat je producten niet kunnen bederven.

Het voorbereiden van maaltijden is essentieel voor een gezonde lifestyle. Het bespaart tijd gedurende de week en zorgt ervoor dat jij je met een druk schema niet bezig hoeft te houden met gezonde keuzes in de avond. De beste dagen om je maaltijden voor te bereiden zijn zondag en woensdag. Deze dagen zijn vaak het meest flexibel en je verdeelt zo het voorbereidingswerk over de week. Plan je boodschappenmoment op basis van een weekmenu en boodschappenlijst voordat je gaat starten met koken zodat je alles op tijd in huis hebt en effectief aan de slag kunt.

Reactie plaatsen