De 3 natuurlijke boosters voor jouw immuunsysteem
14 maart 2022 

De 3 natuurlijke boosters voor jouw immuunsysteem


We weten inmiddels allemaal hoe belangrijk het is om gezond te leven, regelmatig te ontspannen, een gezond voedingspatroon te handhaven en meerdere keren per week te sporten.  Naast het hebben van een mooie huid, een gezond gewicht en het voorkomen van langdurige gezondheidsproblemen, helpt ook het versterken van ons immuunsysteem om duurzaam gezond te blijven.

Ons immuunsysteem kan helpen virussen en bacteriën op afstand te houden en voorkomt dat we ziek worden. Immuunsystemen helpen bij het verwijderen van infectieuze of ongezonde cellen uit ons lichaam en reguleren ook onze reactie op onschadelijke activiteiten.

In een tijd waarin we de COVID-19-pandemie bestrijden, is het relevant dat we kijken naar natuurlijke manieren om onze immuniteit te verbeteren. We kunnen of mogen niet altijd naar de sportschool en ongezonde gewoonten liggen op de loer als we langdurig thuis zitten. Met deze tips boost jij jouw immuunsysteem en blijf je gezond.

1. Voldoende beweging

Regelmatige lichaamsbeweging minimaliseert het risico op het krijgen van bacteriële en virale infecties en het ontwikkelen van chronische ziekten zoals hartaandoeningen, obesitas en diabetes. Lichaamsbeweging verhoogt ook de afscheiding van endorfines (gelukshormonen), wat helpt bij het beheersen van stress. Regelmatige lichaamsbeweging helpt bij het verbeteren van onze immuunrespons, terwijl ook onze stressniveaus worden geminimaliseerd. Wil je meer weten over de voordelen van sporten? Meld je dan aan voor ons lifestyle magazine boordevol handige tips en informatie.



Volwassenen wordt aangeraden om ten minste 150 minuten matige intensiteitstrainingen te volgen, zoals fietsen, joggen of wandelen. Als je liever oefeningen met hoge intensiteit doet, zoals hardlopen of een HIIT workout, dan wordt aanbevolen om minimaal 75 minuten per week te trainen. Als je niet naar de sportschool kunt, train dan thuis of buiten. Dit ondersteunt niet alleen je immuunsysteem maar ook je humeur. En train je buiten dan verhoog je ook de vitamine D-spiegel en krijg je frisse lucht binnen.

2. Goede nachtrust

Ons lichaam regenereert en geneest wanneer we slapen, dus voldoende slaap van een goede kwaliteit is essentieel voor het immuunsysteem. Wanneer we slapen produceert en distribueert ons lichaam immuun cellen, zoals cytokines (die verantwoordelijk zijn voor het reguleren van ontstekingen) en T-cellen (die de immuunrespons reguleren). Wanneer je onvoldoende slaapt, produceert het lichaam mogelijk niet genoeg immuun cellen en kan jouw lichaam zichzelf niet beschermen tegen indringers, waardoor je vatbaar wordt voor ziekten. Voor een goede nachtrust wordt volwassenen aangeraden om ongeveer 7-8 uur te slapen. 

3. Minder alcohol

Alcohol drinken gaat gepaard met verschillende negatieve gezondheidseffecten en een zwakker immuunsysteem. Dit geldt natuurlijk niet als je af en toe een glaasje alcohol drinkt, zoals een glas wijn bij het eten, maar wel als dit dagelijks gebeurd. Alcohol is een diureticum en zorgt ervoor dat het lichaam vocht uit ons systeem verwijdert via het nier stelsel (inclusief blaas, nieren en urineleiders). Dit leidt tot het verlies van essentiële mineralen en voedingsstoffen uit ons lichaam. En deze mineralen en voedingsstoffen hebben we nodig in de bestrijding tegen ziekten en ontstekingen. Het drinken van te veel alcohol beïnvloedt iemands vermogen om infecties te bestrijden en vertraagt de hersteltijd. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen die veel alcohol consumeren een hoger risico lopen op een longontsteking.

Reactie plaatsen