Actief blijven tijdens je werkdag
31 januari 2022 

Actief blijven tijdens je werkdag

Elke dag aan een bureau zitten is niet goed voor je mentale en lichamelijke gezondheid. Om fit en gezond te blijven, hebben we regelmatige lichaamsbeweging nodig. Dit is niet altijd gemakkelijk of mogelijk, vooral als je voor je werk het grootste deel van de dag moet zitten. Onderzoek heeft aangetoond dat een zittende levensstijl negatieve effecten kan hebben op de gezondheid van de botten en ook kan leiden tot een verhoogd risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Als je de hele dag achter je bureau op kantoor zit heb je nog een routine waarbij je naar vergaderingen loopt of een kopje koffie of thee gaat halen voor jezelf en je collega’s. Dat is eigenlijk al onvoldoende beweging, maar wanneer je thuis werkt zijn de afstanden soms nog korter en zit je niet altijd op de meest ergonomische werkplek.  De volgende tips helpen je om actief te blijven gedurende jouw werkdag.

1. Wissel zitten en staan af

De populariteit van verstelbare bureaus neemt steeds verder toe omdat ze een gezondere werkomgeving aanmoedigen. Wanneer je 8 uur per dag stil zit, belast dit je lichaam en dat brengt verschillende gezondheidsproblemen met zich mee. Ben jij voor jouw werkzaamheden gebonden aan een computer of laptop dan heb je weinig keuze met betrekking tot je werkplek en kan het zijn dat je veel tijd zittend moeten doorbrengen. Een verstelbaar bureau kan een oplossing zijn om het zitten en staan of te wisselen. Dit is wel even wennen en de instellingen zijn hierbij belangrijk.

Heb je geen mogelijkheid voor een verstelbaar bureau dan kun je dit oplossen door je zithouding regelmatig aan te passen en af en toe staand te werken. Voor sommige werkt een kruk of fitnessbal als alternatief voor een bureaustoel. Hierbij stabiliseer je jouw houding door je buikspieren te gebruiken.

Bij een video-vergadering kun je jouw laptop op een hoger tafel zetten en blijven staan en tijdens een telefoontje kun je wellicht een korte wandeling maken. Neem ook regelmatig even pauze om even rond te lopen en misschien een paar trappen mee te pakken. Dit houdt je niet alleen actief, maar helpt je ook om nieuwe energie op te doen en je opnieuw te concentreren.

2. Stretchen

Stretchen zorgt ervoor dat je wervelkolom even opent en de spierspanning afneemt. De wervelkolom en rug zijn de kern van je hele lichaam. Als er geen mobiliteit of flexie in de wervelkolom is gedurende de dag, wordt je lichaam stijf en gevoelig voor blessures en klachten. Hier een aantal simpele oefeningen die je overal kunt uitvoeren.

  1. Nekrotaties: beweeg je hoofd rustig en langzaam heen en weer.
  2. Uitrekken: strek je benen volledig uit en breng je armen zo ver mogelijk richting plafond.
  3. Dubbelvouwen: kruis een voet voor de anderen en buig met een rechte rug voorover met je vingertoppen richting je voorste tenen. Zorg dat de achterste hiel aan de vloer blijft.
  4. Borst openen: open je armen met je handpalmen naar voren op schouderhoogte en duw je borstkas zover mogelijk naar voren.

3. Lunch Energizer

Je hoeft niet de gehele lunchtijd te besteden aan een workout. Met 5 minuten kun je al een flinke cardio boost krijgen. In onze app zijn verschillende korte workouts te vinden van 5 minuten zonder materialen. Voer deze mini workout uit voordat je gaat lunchen zodat je 1) je lunch niet nogmaals door hoeft te slikken en 2) direct je verbruikte voedingsstoffen weer aan kunt vullen.

Reactie plaatsen