Alles over vetten

Wat je moet weten over vetten

Hoewel velen aannemen dat vet je dik maakt of dat vet "ongezond" is, kunnen we niet zonder vetten. Ze vormen een van de drie belangrijke macronutriënten. Het is hierbij echter belangrijk om een onderscheid te maken tussen de goede vetten en de minder goede vetten.

Wat zijn vetten?

Vetten zijn een van de drie essentiële macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten. Ze worden gebruikt als energie voor het lichaam en met name aangesproken in nuchtere (of ketose) toestand. 

Er zijn verschillende soorten vetten:

• Transvetten (ook wel verwerkte vetten);

• Verzadigde vetten;

• Enkelvoudig onverzadigde vetten;

• Meervoudig onverzadigde vetten.

Gezonde vetten

Welke vetten kunnen geclassificeerd worden als gezonde vetten? Hier is geen sluitend antwoord op. Alle soorten vetten zijn namelijk op een eigen manier gezond afhankelijk waar ze van afkomstig zijn. Vetten uit volledige, natuurlijke voedselbronnen en oliën worden geaccepteerd als gezonde vetten. Bronnen van gezonde vetten zijn bijvoorbeeld:

1. Verzadigde vetten: boter, kaas en kokosolie

2. Enkelvoudig onverzadigde vetten: avocado, olijfolie, noten en zaden

3. Meervoudig onverzadigde vetten: vlees, gevogelte, vis, zeevruchten en eieren

Ongezonde vetten

Bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak ongezonde vetten. Daarom wordt vaak aangeraden om bewerkte producten te vermijden in een gezond voedingspatroon. Deze vetten worden vaak  gecorreleerd met ziekten zoals kanker, verhoogde bloeddruk, overgewicht en hartproblemen. Bewerkte voedingsmiddelen zoals koek, chips, fastfood en laagwaardige oliën zoals zonnebloemolie bevatten veel transvetten. 

Maak slimme keuzes

Als je jouw voedingspatroon een gezonde boost wil geven, kies dan de gezondere alternatieven. Vet is niet per definitie slecht. Gebruik deze informatie om slimmere keuzes te maken voor de bronnen van gezonde vetten. Beperk bewerkte voedingsmiddelen en kies voor gezonde oliën, eieren, noten, zaden en eventueel vlees. Naast vetten bevatten deze opties namelijk ook andere essentiële voedingsstoffen.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT