Alles over vetten

Waarom zijn vetten belangrijk voor je lichaam?

Vetten worden vaak gezien als slechte stoffen voor je lichaam. Veel diëten verbieden de inname van vetten en richten zich op een vetarm voedingspatroon. Maar het wetenschappelijke bewijs suggereert dat vetten een integraal onderdeel zijn van onze gezondheid en welzijn. 

Wat zijn vetten?

Vetten zijn organische moleculen gemaakt van koolstof- en waterstofatomen. Afhankelijk van hun structuur zijn vetten er in drie categorieën: verzadigd, enkelvoudig onverzadigd en meervoudig onverzadigd. Op basis daarvan kunnen vetten verschillende effecten hebben in ons lichaam. Wat het gezondheidseffect van vetten betreft, hebben onderzoekers een algemene vuistregel bedacht:

Als een vet afkomstig is van onbewerkt voedsel (vette vis, avocado, noten), dan zijn de effecten meestal goed. Als het vet afkomstig is van bewerkte producten (chips, koekjes, gebak), dan kun je deze het beste beperken.

Waarom zijn vetten belangrijk?

 Vetten zijn essentieel voor onze gezondheid en hebben een aantal belangrijke functies:

● Ze helpen de productie van hormonen, enzymen en cellen;

● Ze houden onze hersenen gezond;

● Ze zijn van vitaal belang voor ons cardiovasculaire systeem;

● Ze ondersteunen onze stofwisseling;

● Ze houden ons vol na de maaltijd en voorkomen dat we te veel eten.

Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat vetten van vitaal belang zijn voor onze mentale gezondheid, en het kunnen helpen bij het behandelen en voorkomen van depressie.

Bronnen van gezonde vetten

Hier zijn aantal van de gezondste vetbronnen die je aan je boodschappenlijstje toe kunt voegen:

  1.  Vette vis
  2. Eieren
  3. Avocado
  4. Olijven en olijfolie
  5. Kokos en kokosolie
  6. Zaden en noten
  7. Volle yoghurt
  8. Donkere chocolade
Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT