Micronutriënten

Micronutriënten

Wat doen de verschillende soorten vitamines en mineralen? En welke functie hebben zij voor ons lichaam. En natuurlijk weer de hamvraag, hoe verwerk je vitamines en mineralen in een gezond voedingspatroon?

Vitamines

Vitamines doen dienst als co-enzym. Dat betekent dat ze helpen bij reacties die in het lichaam plaats vinden. Er zijn in totaal 13 soorten vitamines en deze zijn te verdelen in 2 groepen: de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K en de in water oplosbare vitamines B en C.

Vitamines hebben vier hoofd functies in het lichaam. De eerste hebben is al kort benoemt namelijk het werken als co-enzym. Ze doen dienst als katalysator bij biochemische processen, dit betekent dat ze helpen bij een reactie in het lichaam maar daarbij niet zelf verloren gaan. De tweede functie is een hormoon functie, deze geldt specifiek voor vitamine D. Vitamine D wordt namelijk in het lichaam omgezet in een stof die hetzelfde werkt als een hormoon. Als derde dragen vitamines bij aan het immuunsysteem. Wanneer je onvoldoende vitamines binnen krijgt wordt je immuunsysteem zwakker en kan je sneller ziek worden. De laatste maar zeker niet de minste is dat sommige vitamines dienst doen als antioxidanten, ze kunnen beschadigingen in het lichaam verhelpen. Zo beschermen ze tegen hart- en vaatziekten, sommige soorten kanker en oogaandoeningen.

Mineralen

Mineralen komen op twee manieren voor in het lichaam. De eerste is opgelost in lichaamsvloeistoffen dan gaat het vooral om magnesium, kalium, natrium en calcium. Ze komen ook voor in verbindingen in het lichaam, denk aan calcium in je botten, ijzer in ons bloed of fluoride op je tanden, allemaal voorbeelden van mineralen. Het vervelende aan mineralen is dat het lichaam ze niet zelf kan maken. Je moet dus zorgen dat je er voldoende van binnen krijgt.

De functie van mineralen

Mineralen hebben variërende functies in het lichaam: zo speelt een groot aantal mineralen een rol bij de stofwisseling, een deel doet dienst als bouwstof en dan vooral van het gebit en de botten. Natrium, Kalium, Calcium en magnesium spelen ook een rol bij het prikkelen van de spieren en maken zo beweging mogelijk, genoeg reden dus om te zorgen dat je voldoende mineralen binnen krijgt.

De verschillende mineralen zitten echt overal in van melkproducten tot graan en van groente tot vlees, je hebt niet veel mineralen nodig maar je hebt ze zeker wel nodig. Nog een reden om gevarieerd te eten dus, zo zorg je ervoor dat je alle mineralen binnen krijgt.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT