Warming up

Waarom is een warming-up belangrijk?

Ga jij wel eens aan de slag zonder een warming-up omdat je maar weinig tijd hebt voor jouw workout? Je bent niet de enige. Een goede warming-up wordt vaak onderschat en daardoor overgeslagen of verkeerd uitgevoerd.

De warming-up is een essentieel onderdeel van een workout en hoeft helemaal niet ingewikkeld of uitgebreid te zijn. Het belangrijkste aspect van een goede warming-up is dat deze zich richt op alle spieren die je tijdens jouw workout gaat gebruiken. Dit kan cardiovasculaire activiteiten bevatten, maar ook een aantal sets op lage intensiteit. De warming-up hoeft maar een paar minuten te duren, en kan daarmee de belasting van de spieren en hart verminderen. Over het algemeen hangt de duur van de warming-up af van de intensiteit van de training, en meestal is een warming-up van 5 minuten al voldoende. Dit zijn de voordelen van een goede warming-up.

1. Verbetering van de flexibiliteit in je spieren

Naarmate de lichaamstemperatuur stijgt, neemt de bloedtoevoer naar je spieren toe en worden ze flexibeler. Dit vermindert de belasting van je gewrichten en pezen. Goed gesmeerde en warme gewrichten zorgen dat je plotselinge bewegingen uit kunt voeren zonder blessures en voorkomt overbelasting. 

2. Voorbereiding van het cardiovasculaire systeem en het zenuwstelsel 

Een van de belangrijkste voordelen van een warming-up is dat je het cardiovasculaire systeem voorbereidt op de inspanning. Omdat beweging je spieren stimuleert, reageert je hart door het bloed sneller rond te pompen. De warming-up kan je cardiovasculaire systeem hierbij helpen en het risico op hoge bloeddruk minimaliseren.

Zowel het lichaam als de hersenen moeten verbinding maken om de veiligheid en efficiëntie van je training te verbeteren. Bovendien helpt een warming-up je lichaam om te schakelen van de activiteit die je aan het doen was voordat je aan je training begon. De warming-up bereidt je lichaam voor op intensievere activiteit dan je normaal doet op kantoor of tijdens je autorit naar de sportschool.

3. Verhoging van de prestaties

Een warming-up bereidt je mentaal voor zodat je kunt genieten van de training. Houd er rekening mee dat het doen van een warming-up je kan helpen om met meer kracht, snelheid en flexibiliteit te presteren. Wanneer je lichaam de intensiteit van de workout beter aan kan, heb je minder stijfheid of pijn na het sporten.

4. Verhoging van je lichaamstemperatuur

Het lichaam presteert op zijn best als de temperaturen iets hoger zijn. Een warming-up, vooral in de winter, bij koud weer of vroeg in de ochtend, kunnen helpen de kerntemperatuur van je lichaam te verhogen om de kwaliteit van jouw workout te verbeteren. Tevens kun je meer calorieën verbranden wanneer de kerntemperatuur van je lichaam hoger is.

5. Verbetering van het uithoudingsvermogen

Het lichaam gaat verzuren als er te veel melkzuur in het bloed zit. Melkzuur kan zich snel ophopen wanneer je het lichaam onvoldoende opwarmt, en dit kan ervoor zorgen dat trainen de eerste paar minuten bijna onmogelijk lijkt. Wanneer je echter een goede warming-up uitvoert, worden je energiesystemen aangepast aan de intensiteit en vindt er minder melkzuuropbouw plaats. Als gevolg hiervan kun je harder en langer trainen.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT