Trainingsprincipes

Proprioceptie

Proprioceptie is het vermogen om de positie van het eigen lichaam en die van lichaamsdelen waar te nemen. Het woord proprioceptie is ontstaan uit het Latijn en bestaat uit twee delen, zelf (proprius) en waarneming (perceptie).

Proprioceptie is belangrijk voor ons functioneren omdat het helpt in de controle en regeling van spieren en zenuwen. Het geeft ons informatie over de stand en beweging van ledematen, gewrichten en pezen. Ook geeft het informatie over het gevoel van vermoeidheid of juist alertheid van onze spieren. Wil je jouw motoriek verbeteren dan is het dus essentieel om een goede proprioceptie te ontwikkelen. Daarnaast kunnen oefeningen om de proprioceptie te verbeteren ondersteunend zijn bij herstel van blessures.

Een verstoring van de proprioceptie, bijvoorbeeld wanneer je te veel gedronken hebt, kan ons evenwicht beïnvloeden. Je kunt dan niet meer in een rechte lijn lopen of het puntje van je neus aanraken, dat is de reden dat deze testen vaak worden uitgevoerd om aan te tonen dat iemand dronken is.

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT