Burpees

Waarom zijn burpees favoriet onder trainers?

Je ziet de grijns op het gezicht van je trainer en je weet al genoeg: burpees. Een van de meest intensieve oefeningen zonder materialen die je overal uit kunt voeren. En een perfect onderdeel van jouw HIIT workout om snel fit en sterk te worden.

Wat is een burpee?

Een burpee is een samengestelde oefening om veel spieren en je conditie te trainen. Tijdens een burpee voer je eigenlijk verschillende oefeningen uit, zoals een squat, plank en een sprong. 

Welke spieren train je tijdens een burpee?

Doordat dit een samengestelde oefening is train je het hele lichaam. De squat en sprong zorgen dat je been- en bilspieren geactiveerd worden terwijl je schouders en buikspieren hard moeten werken tijdens de plank positie. Voeg je ook nog een push-up toe aan je burpee? Dan pak je ook een groot gedeelte van je bovenlichaam mee.

Waarom zitten er zo vaak burpees in een HIIT training?

Burpees passen goed in een HIIT training omdat het een compound oefening is waarbij je veel spiergroepen tegelijk aanspreekt. Daarnaast zorgen burpees voor een flinke verhoging van je hartslag waardoor je lekker veel calorieën verbrandt.

Hoe voer je een burpee goed uit?

Een burpee is een combinatie van verschillende oefeningen die je achter elkaar uitvoert en bestaat uit vier grote stappen: een squat, plank, dan weer een squat en een sprong.

  • Kom staan met je voeten op schouderbreedte
  • Buig je knieën in een squat en breng je billen naar achteren en beneden
  • Plaats vervolgens je handen onder je schouders in de vloer en spring met je voeten naar achteren (plank)
  • Spring je voeten weer op schouderbreedte terug met je hielen goed in de vloer (squat)
  • Zet je af vanuit de hielen en spring recht omhoog, neem hierbij je armen mee omhoog
  • Land zachtjes door je knieën direct te buigen, zo kun je ook meteen beginnen aan je volgende herhaling

Waar moet je op letten bij een burpee?

Vermoeidheid is de belangrijkste oorzaak van een slechte techniek of blessures tijdens deze oefening. Door de intensiteit en de snelheid ben je geneigd wat minder te letten op de technische uitvoering. Duw je knieën goed naar buiten in je squat, zet je handen recht onder je schouders in de vloer, span je buikspieren zo hard mogelijk aan op het moment dat je voeten naar achter springen in een plank, en plaats je hielen in de vloer om af te kunnen zetten bij je sprong. Begin je net met trainen? Laat het explosieve gedeelte van de oefening dan weg en lift alleen je hielen in plaats van de sprong.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT