Steken in je zij

Waarom krijg je steken in je zij?

Vol goede moed begin je aan je workout, maar plotseling voel je een stekende pijn in je zij. Dit is voornamelijk bij hardlopers een bekende kwaal, maar kan ook tijdens andere workouts voor komen. De een heeft hier vaker last van dan de ander en waar het precies vandaan komt is een goed bewaard geheim. Wij onthullen het geheim achter de steken in je zij.

Dit zijn de boosdoeners

De heersende gedachte is dat steken in je zij te maken hebben met je voeding en vocht inname voor de trainen, het ophopen van darmgassen, een prikkeling van het buikvlies, en een verminderde doorbloeding van het middenrif. Een verkeerde ademhalingstechniek of een te intensieve inspanning wordt ook vaak als boosdoener genoemd.

Dit is de meest voorkomende oorzaak

De meest voorkomende oorzaak volgens wetenschappelijke onderzoeken is een irritatie van het buikvlies. Door voeding en vocht voorafgaand aan je workout zet je maag uit. Dit kan er toe leiden dat het vlies aan de binnenkant van je buik geprikkeld wordt. Dit buikvlies heeft een nauwe verbinding middels banden met het middenrif, waar de stekende pijn ontstaat. Doordat het buikvlies minder strak aangespannen is aan de zijkanten, kan het meer bewegen en een stekende pijn geven.

Steken aan de linkerkant

Heb je aan de linkerkant van je zij pijn tijdens je training? Daar zitten je maag en je milt. De kans is groot dat je klachten veroorzaakt worden door je voeding voor de training. Hierdoor verkrampen je maag en/of je milt tijdens je workout. Dat komt omdat bij inspanning de grote spieren meer bloed vragen dan normaal. Bloed is de PostNL van ons lichaam en kan niet overal tegelijk naartoe gestuurd worden. Het lichaam moet keuzes maken en daar waar het minder hard nodig is zal minder bloed bezorgd worden. Doordat de bloedvaatjes krimpen en het weefsel minder bloed ontvangt ervaar je kramp.

Steken aan de rechterkant

Voel je de steken meer aan de rechterkant van je zij? Aan die kant zit je lever. Ook dit kan te maken hebben met je voeding voor de training. Je lever kan het voedsel niet goed verteren en hier krijg je tijdens je workout last van. Ook je darmen hebben hier een verband mee en geven een steek af aan de rechterkant.

Een steek aan de rechterkant kan ook vanuit je middenrif komen. Dit is een spierplaat tussen je borstkas en buikholte die een belangrijke rol speelt bij de ademhaling. Dit zal met name het geval zijn bij een intensieve workout

Dit kun je er aan doen

Kies de juiste voeding voor je gaat trainen met licht verteerbare producten en let op je ademhaling tijdens je workout of verlaag de intensiteit van je workout.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT