Spierpijn

Wat kun je doen bij spierpijn?

Er wordt ook vaak gezegd dat stretchen voor of na je workout helpt bij het voorkomen of verminderen van spierpijn. Uit onderzoek blijkt echter dat dit geen verschil maakt. Hetzelfde geldt voor het nemen van een koud bad na je training. Onderzoeken op dit gebied zijn tegenstrijdig.

Spierpijn verminderen

Wanneer je toch actief je spierpijn wil verminderen, kun je stretchen combineren met foamrollen. Hierbij stimuleer je, net als bij een massage, de bloeddoorstroming in de spieren. Tevens haal je met een foamroller knopen uit je spieren waarna je de spieren vervolgens weer op lengte kunt brengen door te stretchen. Doe je dit voorafgaand aan een workout, dan vergroot je de mobiliteit en kun je de bewegingsuitslag bij oefeningen groter maken, waardoor je meer spiervezels aanspreekt. Gebruik je de foamroller na je workout dan helpt het om afvalstoffen af te voeren en je doorbloeding te stimuleren, waardoor de kans op spierpijn minder wordt. 

Een andere manier om je herstel te bevorderen is middels een massage. Uit recent onderzoek blijkt dat massages een positief effect hebben op het verminderen van spierpijn. Dit is trouwens niet alleen goed voor het herstel van je spieren, maar ook voor je mentale herstel. Een massage bevordert de bloedtoevoer naar je spieren, waardoor er meer zuurstof bij je spieren komt wat zorgt voor sneller herstel. Kies bij voorkeur voor een sportmassage of bindweefselmassage.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT