Spierpijn

Wat is spierpijn?

Het moment dat je wakker wordt en je bed uit springt wordt je herinnerd aan workout van de dag ervoor: spierpijn. Aankleden duurt ineens een paar minuten langer en naar de wc gaan is een uitdaging. Maar stiekem voelt het best fijn, spierpijn. Het geeft je het gevoel dat je wat nieuws hebt gedaan en je grenzen hebt opgezocht tijdens je training. Maar wat is spierpijn nu precies?

Verschillende soorten spierpijn

Soms heb je tijdens je training al een gevoel van spierpijn. Dit is geen spierpijn maar verzuring en wordt veroorzaakt door een opstapeling van melkzuur in je spieren. Melkzuur is een afvalstof die vrijkomt bij het maken van energie uit suiker.

De spierpijn (ook wel myalgie genoemd) die de dag na je workout optreedt (en de tweede dag nog erger kan zijn), ontstaat door  kleine scheurtjes in je spiervezels. Deze vorm van spierpijn is delayed onset muscle soreness (DOMS). De beschadigingen van je spiervezels leiden tot een ontsteking die zorgt voor het gevoel van spierpijn. Het is een soort  beschermingsmechanisme van je lichaam om de scheurtjes weer te herstellen. Na dit herstel neemt de capaciteit van je spieren toe waardoor je sterker wordt en je spieren bij een volgende workout zwaarder kunt belasten. De kleine scheurtjes in je spiervezel door je inspanning verminderen tijdelijk de belastbaarheid van je spieren. Ze krijgen tijd om te herstellen en je lichaam repareert de beschadigingen in je spieren en bindweefsel.

Is spierpijn noodzakelijk?

Spierpijn is absoluut geen voorspeller van spiergroei of ontwikkeling van spieren. Spierpijn is afhankelijk van de gevoeligheid van pijnreceptoren in de spiercellen. Wellicht hebben je spiervezels dezelfde schade als degene die naast je in de training stond maar voel jij minder spierpijn. Of loop eens een marathon. Wedden dat je spierpijn hebt daarna. Maar hoogstwaarschijnlijk heb je weinig extra spiermassa opgebouwd. Wel kan spierpijn samen met een goed trainingsschema, goede voeding en voldoende herstel een aanleiding zijn voor de ontwikkeling van je spieren.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT