Foamrollen

Wat is foamrollen?

Foamrolling kan ingezet worden om je spieren voor te bereiden op een training, maar ook om je herstel te bevorderen. Net als bij een sportmassage zorgt foamrollen voor een betere doorbloeding en zuurstofhuishouding, en worden afvalstoffen makkelijker afgevoerd.

Waarom zou je gaan foamrollen?

Door de foamroller op de juiste manier te gebruiken kun je de hierboven besproken triggerpoints, verklevingen en knopen in je spieren verminderen en/of verwijderen. Je zet met je lichaamsgewicht druk op de foamroller om de verklevingen en knopen aan te pakken.

Wanneer deze verklevingen en knopen blijven zitten kan dit een beperkte mobiliteit tot gevolg hebben en uiteindelijk leiden tot blessures. Verklevingen en knopen kunnen ontstaan door het herhaaldelijk overschrijden van de belastbaarheid van je spieren of gewrichten kunnen blessures ontstaan. Dit kan komen door eenzijdige training, verkeerde techniek, overbelasting door te weinig herstel of acuut trauma aan spier of gewricht. Door te werken met een foamroller kun je deze verklevingen en knopen verminderen en in sommige gevallen zelfs verwijderen.

Stretchen bij verklevingen en knopen in je spieren is geen goed alternatief. Beeld je maar eens in dat je een knoop in je schoenveter hebt zitten. Wat gebeurd er als je daar aan gaat trekken? Juist, de knoop gaat alleen maar strakker zitten en je krijgt hem er nog moeilijker uit. Het is daarom belangrijk om te weten wanneer je wel en niet moet stretchen.

Hoe werkt het Foamrollen?

Iedereen heeft wel eens last van verklevingen in de spieren. Deze verklevingen kunnen je bewegingsvrijheid beperken, maar kunnen ook pijnklachten veroorzaken. De plek waar je de pijn ervaart, is niet altijd de oorzaak van de pijn. Dit heeft te maken met triggerpoints. Ieder mens heeft een fasciaal systeem, dit is het bindweefsel wat alle botten, spieren, organen en het zenuwstelsel omhult. Dit systeem brengt je hele lichaam in verbinding. Het is dus een soort kleed wat je lichaam bedekt. Als een stuk van dit bindweefsel beschadigt door bijvoorbeeld je training, dan kan er ergens anders in je lichaam aan het kleed getrokken worden. Op de punten van het beschadigde bindweefsel ontstaan verklevingen en knopen. Dit is een soort littekenweefsel wat ontstaan is.

Voor degene die meer willen weten over hoe dit werkt, lees gerust verder. Voor wie hier voldoende informatie aan heeft, lees lekker verder bij de voordelen. 

Self-Myofascial Release (SMR)

Om te begrijpen hoe SMR werkt is een basiskennis van de kinetische keten nodig. Zonder al teveel in detail te treden volgt hier een korte uitleg van deze kinetische keten. Hij bestaat uit een zacht weefselsysteem van spieren, pezen, ligamenten en fascia, een zenuwstelsel en gewrichten. Dit werkt samen als een geïntegreerde functionele eenheid, en alle onderdelen zijn afhankelijk van elkaar. Als een van deze onderdelen niet goed functioneert, moeten andere onderdelen compenseren. Dit kan leiden tot overbelasting van weefsel, vermoeidheid, verstoorde beweegpatronen en uiteindelijk tot een opeenstapeling van blessures.

 Er bevinden zich twee zenuwreceptoren in het skeletspierweefsel. Deze registreren veranderingen in de lengte van de spiervezels, en de snelheid van de verandering. Door deze zenuwreceptoren te stimuleren over een bepaalde drempel belemmert de spieractiviteit en vermindert de spierspanning, dit wordt autogene remming genoemd. Dit proces zorgt voor een vermindering van pijn, herstel van normale spierlengte-spanningsrelaties en verbetert de functie van de spieren.

Wat zijn de voordelen van foamrollen?

  1. Kan spierspanning veroorzaakt door belasting, training en veroudering verminderen
  2. Bevordert je balans en proprioceptie
  3. Corrigeert disbalans in je spieren en houding
  4. Verbetert de bewegingsvrijheid in je gewrichten
  5. Bevordert neuromusculaire efficiency
  6. Het is eenvoudig thuis te doen
  7. Voorkomt blessures
Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT