Slapen

De voordelen van een goede nachtrust

Training en voeding worden veelal beschouwd als de tweekoppige draak als het gaat om een goede gezondheid en prestaties, maar vergeet slaap niet in dit rijtje. Een goed slaapregime is van het groot belang, zo niet belangrijker dan consistente lichaamsbeweging en goede voeding. Zonder een goede nachtrust vergroot je het risico op slechte concentratie, daling in kracht en conditie, stemmingswisselingen, hormoonschommelingen, gewichtstoename en een moe en futloos gevoel.

Voordelen van een goede nachtrust

• Verminderde stress;

• Verbeterde stemming;

• Verbeterde prestatie;

• Gewichtsbehoud;

• Verbeterde hersenfunctie;

• Verbeterde stemming;

• Lagere gezondheids-/bloedmarkers;

Zoals je kunt zien, is deze lijst behoorlijk lang. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de gezindheidsvoordelen van een lekker nachtje slapen. Maar hoe kun je jouw nachtrust verbeteren? Een van de open deuren is om op tijd naar bed te gaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook goed slaapt. 

Tips om beter te slapen

Hieronder een lijst met eenvoudig tips die je kunt overwegen en implementeren om vannacht al beter te slapen. Kies twee of drie tips uit en probeer of het voor jou al een verschil maakt.

• Verminder blootstelling aan licht voor het slapengaan. Dit geldt niet alleen voor blauw licht maar alle lichtbronnen zorgen ervoor dat je minder melatonine aanmaakt en dus minder snel in slaap valt.  

• Vermijd de consumptie van cafeïne en alcohol na 20:00 uur. Ook een stevige maaltijd voor je gaat slapen is een slecht idee omdat je dan je stofwisseling weer aan het werk zet en nieuwe energie krijgt.

• Ga op hetzelfde tijdstip naar bed en sta elke dag op hetzelfde tijdstip op. Consistentie is de sleutel tot succes.

• Stel de temperatuur van je slaapkamer in tussen 16 en 20 graden, dit is de optimale kamertemperatuur voor een goede nachtrust. Zorg dat het niet te warm is.

• Vermijd middagdutjes en houd het bij maximaal één powernap van 30 minuten. Doe dit voor 18:00 uur zodat je voldoende slaapdruk hebt voor een goede nachtrust.

• Doe zoveel mogelijk intensieve taken aan het begin van de dag en plan in de avond rusttijd en ontspanning in om je hersenen te deactiveren.

• Bewegen helpt om beter te slapen omdat je hoofd dan leeg en je minder spanning hebt. Doe dit niet te laat op de avond want dan ben je juist te alert om te kunnen slapen.

Slapen voor succes

In het huidige digitale tijdperk worden workaholics vaak op een voetstuk geplaatst. Deze houding kan echter leiden tot slechte slaapcyclus, gebrek aan rust en herstel en uiteindelijk tot een burn-out. Het belang van slaap is onmiskenbaar door te kijken naar de sleutelrol die het speelt in een gezonde levensstijl. Studie na studie toont aan dat slaap veel voordelen heeft voor je gezondheid.  

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT