Spierpijn

De oorzaken van spierpijn

Spierpijn ontstaat door een opeenvolging van gebeurtenissen. Als eerste ontstaat er schade aan de spieren en het omliggende weefsel. Dit ontstaat voornamelijk in de excentrische fase van je oefeningen. Bij een oefening heb je altijd een concentrische en excentrische fase. In de concentrische fase maak je de spieren korter en in de excentrische doe je het omgekeerde. Bij een bicep curl is het omhoog brengen van het gewicht de concentrische fase en het laten zakken de excentrische fase.

Signaal in je hersenen

Tijdens je excentrische beweging lekt er calcium uit het sacroplasmatisch reticulum. Dit hoopt zich op in de mitochondria en stopt de ATP productie. De energiefabriekjes in je spieren overstromen waarbij er geen energie meer vrij kan komen om je spieren aan te spannen. Hierbij komt een bepaald enzym vrij wat de cel proteïnen afbreekt, waaronder de proteïnen die zorgen voor het samentrekken van je spieren. De spier moet dus meer moeite doen om aan te kunnen spannen. Dit leidt weer tot een ontstekingsreactie, en deze stimuleert de pijn receptoren. Die geven je hersenen het signaal van spierpijn.

Reactie plaatsen

Meer uit jouw workouts halen met HIIT?

Download het gratis E-book!

  • Meer calorieën verbranden met HIIT training
  • Maximale resultaten in minimale tijd
    • Stap voor stap handleiding om te starten
    • Inspiratie om je trainingsschema aan te vullen
    • Voorkom blessures met tips voor herstel
    • Korte workouts zonder materialen
    • Unieke oefeningen voor jouw HIIT workout
50%
Je bent er bijna
Waar mogen we de HIIT Workout Guide naar toe sturen?
Gratis download
Workout Guide HIIT